Dlho očakávané nové rallyčko je konečne tu, ale na moje počudovanie dúfam, že zatiaľ len vo verzii asfalt. Predošlá V3jka bola v prevedení asfalt a terén. Tieto verzie boli odlíšené tlmičmi dezénom kolies atď.... Nová X4ka, ako som už spomenul na začiatku, je v prevedení asfalt a keďže náš zámer bol jazdiť rally autá na hlinených tratiach s drobnými nerovnosťami, začal som vymýšlať a špekulovať ako z tvrdého a nízkeho auta spraviť poriadne nakopnuté WRCčko. | |
Podvozok X4ky je na prvý pohľad identický s podvozkom Runnra. Pôvodné tlmiče X4ky sú krátke, tvrdé a majú krátky zdvih a aj keď sa tlmiče dajú do najvyššej polohy nie je to ono, preto som hneď začal hľadať náhradu. Poobzeral som sa v radoch našich Runrov. Tlmiče z Competitionu bohužiaľ neprišli do úvahy, lebo sú príliš široké a šúchali by o horné ramená. Siahol som teda po tlmičoch zo športu. Po výmene tlmičov auto vyskočilo na svetlú výšku cez 5cm, ale stále bolo príliš tvrdé, pretože priestor medzi uchytením tlmiča na ramene a podvozku je dosť malý, aj keď má možnosť nastavovania, na ramenách dve a podvozku tri diery. Aj keď páni z MCD úplne nedomysleli spodnú dieru uchytenia tlmiča na parohoch podvozku. Tá je takmer nepoužiteľná, lebo tlmič sa už opiera o vrchné rameno. Predné pružiny som skrátil o jednu otočku, ale to stále nestačilo. Na zadných tlmičoch bol malý pohyb, nakoľko sú o niečo dlhšie ako predné. Pokračujúc v rozoberaní Runnera som začal porovnávať, vymeriavať... | |
Potom prišli na rad zadné parohy – uchytenie tlmičov na podvozku. Parohy sadli ako šerbel na r.ť s drobnou úpravou dvoch dierok na úchyt kasne. Touto úpravou som docielil to, že zadok sa správa presne ako na bugyne, má dostatočný zdvih tlmičov, je tvrdý presne tak ako treba a čo je najdôležitejšie má dostatočnú variabilitu nastavovania. Keď som mal vyriešený zadok s nadšením som sa pustil do predku s tým, že spravím tú istú výmenu a bude to super, ale hneď som narazil na drobný problém. Predné parohy z Runnra sú veľmi vysoké a bez vyrezania dier do kapoty by sa tá nedala nasadiť na podvozok. No našťastie som mal po ruke vymontované zadné X4kové parohy, ktoré perfektne sadli na miesto predných a zdvih tlmičov sa predĺžil o cca 1,5 cm. | |
Aj keď predok nie je úplne podľa mojich predstáv - všetko ukáže prvá testovacia jazda. Jediná vec čo mi ostala vyriešiť sú kolesá s vhodným dezénom. Kolesá rally V3 sú menšie a kolesá z Runnra V3, alebo Baje 1000 sú väčšie a okrem toho unáčaš majú štvorhran a X4ka šeťhran. | |
Po prvej testovacej jazde som ostal veľmi milo prekvapený, auto má presne také jazdné vlastnosti ako som očakával. Všetko si to môžete pozrieť aj na videu. Celá prestavba funguje perfektne. Auto pekne kopíruje nerovnosti a neposkakuje ako koza na teréne a po prechode na spevnený povrch dobre sedí pričom nemá tendenciu sa v zákrutách prevracať. Do tlmičov som použil olej 40WT predok a 60WT zadok. Čo zostáva vyriešiť sú kolesá na šotolinu a nárazník, ktorý som zlomil pri prechode na väčší terén | |
napísal VladoP |