2% pre klub
O nás
Členovia klubu
Stanovy klubu
Členstvo v klube
Technika
Kategórie
Galérie
Linky
Pravidlá 2012
helbichova.sk

Tuning dvojtaktných motorov v RC autách(2012-02-08 18:15:32)

 
Už dlhšie sa pohrávam s myšlienkou dať na „papier“ jednoduchý návod, alebo rozpis možného tuningu pre dvojtaktné motory z pohľadu užívateľa. Predpokladám, že každý vie ako funguje dvojtaktný motor a preto sa budem priamo venovať samotnému zvyšovaniu jeho výkonu.
Pri výkone motora treba začať od benzínu a oleja. Čím vyššie oktánové číslo benzínu, tým je jeho výkon teoreticky vyšší. V našom prípade dávame do benzínu olej z dôvodu  mazania čím sa jeho oktánové číslo znižuje. Veľké množstvo oleja „zadymuje“ motor a výkon je nižší, naopak málo oleja dokáže výkon zvýšiť, zároveň však znížiť jeho životnosť. Osvedčený pomer je 1:50 a pri zábehu motora 1:25. Pokiaľ je aj dodržaný správny pomer oleja v benzíne, je tu zasa známe  ALE. Všetko záleží od použitia „správneho“ oleja v zmysle hlúpeho pravidla: čím drahší tým lepší. Niektorí  používajú klasický ricínový olej, iní zas plnú syntetiku určenú pre vysoko namáhané dvojtaktné motory. Čo by som odporúčal z vlastnej skúsenosti je Valvoline, alebo Panolin.
Pokiaľ máme vyriešenú zmes, mohli by sme prejsť na obsah. Podľa našich, ale aj medzinárodných pravidiel je povolené používať motory s obsahom 23 a 26 ccm. 26-ka sa berie aj ako 27,2 ccm. Tu nastáva problém, kedy sa väčšina z nás domnieva,  že vyšší objem automaticky vedie k vyššiemu výkonu, čo však nemusí byť úplná pravda. V tomto prípade je potrebné zohľadniť krútiaci moment. 23ccm motory sa používajú predovšetkým v cestných autách s menšími kolesami. V našom prípade - offroad - sa viac osvedčili 26ccm s vyšším krútiacim momentom. Laicky povedané, vyšší obsah - vyšší krútiaci moment čo zpravidla neznamená aj vyšší výkon. Ako jeden náš kolega vraví obsah neo........š. Keď zabudneme na pravidlá, tak jednoduchou výmenou hlavy a valca, sa dá zväčšiť obsah až na 30,5ccm. Najviac výkonu, bez zložitých zásahov do motora, dáva ladený výfuk. O výfukoch by sa dala napísať celá kniha. Dobrý výfuk dokáže zdvihnúť výkon sériového motora aj o 100%, samozrejme v  ideálnych podmienkach dielne. V aute je výfuk obmedzený hlavne priestorom.  Výrobcovia sa potom musia trápiť ako do obmedzeného priestoru auta vtesnať výkonný výfuk. Aj preto majú rôzne výfuky ideálny výkon len v určitom pásme otáčok. Dvojtaktný výfuk nemá funkciu ako čo najrýchlejšie odviesť spaliny von ako je to pri štvortakte, ale má jednoducho povedané, plniť funkciu spätného rázu, kde motor nasáva do valca spaliny (pre názornosť pozri animáciu). Toto zabezpečujú jednotlivé komory výfuku. Výfuk je síce dutý - prázdny, ale pod komorami sa berú jednotlivé úseky výfuku, dĺžka a tvar. Pre ilustráciu taký jednoduchý príklad: pri mojom výpočte mi vyšlo že ideálny výfuk pre motor zenoah G270RC by mal mať dĺžku skoro pol metra :-) 

Bez dobrého plnenia valca zmesou, by nám bol výfuk ako aj ostatné veci zbytočné  čo v našom prípade zabezpečuje karburátor. Karburátor zmiešava benzín so vzduchom a následne zmes vstrekuje do valca. Najčastejšie sa používa karburátor Walbro WT668. Ideálne riešenie je vymeniť ho za WT 813, ktorý nemá klapku sytiča a používa niečo ako „akceleračnú pumpu“. Odobratie klapky sytiča zabezpečí lepší prietok vzduchu do karburátora. Akceleračná pumpa má pri pootočení klapky vstreknúť väčšiu dávku benzínu. Pumpa je aktivovaná guličkou pod oskou klapky, v ktorej je z boku  drážka, do ktorej sa vysúva. Táto „akože výhoda“ je aj nevýhoda tohto karburátora, pretože sa oska tlakom guličky rýchlo vyderie a vytvára vôľu, cez ktorú potom nasáva motor falošný vzduch aj s nečistotou. Preto bol vyvinutý typ WT 990, ktorý je údajne to isté ako 813ka, ale bez akceleračnej pumpy. Rozdiely vo výkone sú tak nízke, že si mnohí z nás povedia načo to meniť, či sa zoberať karburátorom. Na druhej stranu sú tu aj takí, ktorí ten rozdiel považujú za podstatný a závažný... Nesmieme však zabudnúť aj na správne naladenie samotného karburátora. Jeden z prepracovanejších spôsobov sme si "požičali" z webu. Takže - Ako správne nastaviť karburátor Walbro.
 Čo sa týka zvyšovania výkonu vzduchovým filtrom v našom prípade nie je až tak moc dôležité. V našich prašných podmienkach musí mať filter v prvom rade 100% funkciu zabrániť nečistotám dostať sa do motora čo by rapídne znížilo životnosť motora a pritom si uchovávať dobrú priepustnosť nasávaného vzduchu.

Pri sviečkach je dôležité použiť sviečku so správnou teplotnou hodnotou. Tepelná hodnota zapaľovacích sviečok sa označuje charakteristickým číslom tepelnej hodnoty. Pre málo sa zohrievajúce a dobre chladené motory sa obyčajne používajú sviečky s nižšou tepelnou hodnotou. Sviečky s vyššou tepelnou hodnotou sa používajú pre motory z vyššou prevádzkovou teplotou. Tepelná hodnota sviečky závisí od vlastnosti materiálu a od tvaru a usporiadania jednotlivých dielov sviečky. Správne zvolená zapaľovacia sviečka - má kovovo čisté až sivé elektródy – nezačadené, izolátor svetlohnedý. Príliš studená zapaľovacia sviečka - je zaolejovaná, alebo silne zadymená a to ako na elektródach, tak aj na izolátore. Príliš teplá zapaľovacia sviečka - má elektródy svetlosivé, zdrsnené, izolátor biely, niekedy vidieť aj perličky vytaveného kovu z elektród. Tiež je možnosť použiť irídiové sviečky, ale z vlastnej skúsenosti v našich podmienkach  nefunguje dobre. Irídiová sviečka dáva silnejšiu iskru, ale v menších intervaloch a pri vyšších otáčkach našich motorov, sú tieto intervaly  pravdepodobne nedostačujúce. Nejaké príklady a ilustrácie ako majú, či nemajú vyzerať elektródy na sviečkach môžete zhliadnuť napr. TU.
Pokiaľ by sme sa chceli pustiť do zložitejších úprav musíme začať  portnutými kanálmi nasávania a výfuku, jedná sa o samotnú úpravu kanálov v hlave motora. Najjednoduchšia úprava je leštenie, samotný tvar a nakoniec aj počet kanálov. Je jasné, že si asi tieto veci nikto z nás nebude robiť sám doma v dielni, ale jednoduchšie bude rovno sa popozerať po rôznych úpravcoch na trhu, kde sa dajú už kúpiť upravené hlavy motora,  s pravidla už aj s odľahčeným a lešteným piestom z vnútra. K takejto úprave sa rovno priradí aj zmena ojnice predĺženej o 2 – 3 až 5mm. Ojnica zasa mení – zvyšuje kompresný pomer motora čo sa odzrkadlí na výkone, ale najmä na krútiacom momente. Pri takýchto úpravách treba prihliadnuť aj na váhu jednotlivých pohyblivých a rotujúcich častí motora a ich vzájomné vyváženie. Odľahčený piest, ktorý som spomínal, má nižší odpor proti iskre a  ľahšie sa vracia do hornej úvrati. Preto je dobré sa pozrieť po odľahčenej kľukovej hriadeli, ale hlavne najviac váhy sa dá odobrať z magneta zotrvačníka.... čím nižšia váha týchto dielov, tým motor bez väčšej námahy prenáša silu na prevody.
Pokiaľ chceme zájsť ešte ďalej môžeme použiť blok motora alebo medzikus pred karburátor s takzvanou spätnou klapkou, ktorá zabraňuje vytváraniu podtlaku a spätnému nasatiu zmesi do karburátora a vzduchového filtra. Tým nie je piest brzdený spätným podtlakom a celá zmes prechádza cez spaľovací priestor. Takto upravené motory môžu bez výfuku dosahovať výkon aj 10 koní. Pokiaľ by nepostačovali tieto posledné úpravy sú dostupné ešte ďalšie „bonbóniky“ ako je nitro, kompresor a iné... na výraznejšie zvýšenie výkonu motora. Samozrejme si treba uvedomiť, že všetky tieto úpravy znižujú životnosť motora. Čím vyšší výkon, tým nižšia životnosť motora. Extrémne výkony motora v offroad autách sa osvedčujú pre extrémistov jazdiacich s autami na púšti. Na závodnej trati však treba nájsť správny kompromis výkonu, spoľahlivosti a životnosti motora. Okrem toho je potrebné zvážiť ďalšiu vec – prenesenie výkonu cez kolesá na trať, tak aby sa model nedvíhal stále na zadné kolesá.  Na druhej strane komplet vylepšený motor, ktorý zároveň spĺňa pravidlá sa pohybuje v cene nového podvozka.
Najlepšie riešenie a kompromis je portnutý štvorskrutkový Zenoah  G270RC motor s výkonným výfukom a karburátorom WT813, alebo 990. Motor má s výfukom výkon 6,9 – 7,5 koňa s dostatočným krútiacim momentom. Pre krútiaci moment by som vymenil ešte odľahčený zotrvačník. Možno sa teraz pýtate na čo celý tento článok, keď stačilo napísať posledných pár slov, ale chcel som poukázať , že aj dvojtaktný motor do rc modelov, má neskutočne veľa možností tuningu a vylepšovania.  Pri vyberaní dielov do motora, alebo kúpe už vyladených motorov sa medze nekladú ničomu – iba ak dnu peňaženky :-)

 

- Vladop -
Copyright © 2011 | All by pico | Valid XHTML | Valid CSS | rc-nitra.sk
Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie tu. Kde sa aj dočítate prečo je tu toto otravné okienko.